Mindennapi életünk során számos stresszhatás ér minket. Igyekszünk helytállni a munkahelyünkön, a feladatainkat megfelelő tempóban és körültekintéssel ellátni. A legideálisabb az lenne, ha a munkaidőnk végeztével a főnökünk pont annyira elégedett lenne velünk, mint amennyire mi magunkkal, és ez a sikersorozat egészen estig meg sem állna. Mindenre jutna időnk és a fáradtság legkisebb jelét sem éreznénk magunkon.

Valójában már nem törekszünk minden téren a tökéletességre, de sokszor így is nehéz elfogadni az ellenkezőjét. Mindennapi kudarcaink és a ránk nehezedő idő-nyomás az első számú stresszfaktoraink. A felhalmozódó feszültség hatására fokozatosan csökken a megküzdőképességünk, romlik a fizikai, lelki és egészségi állapotunk. A megszokott stresszkezelési módszereink nem minden élethelyzetben állják meg a helyüket. Nem mindig van időnk, hogy ebéd után egy jót aludjunk, vagy munkaidő után sétáljunk és beszélgessünk a szeretteinkkel. Nehéz a rohanó életünkbe beiktatni néhány órát, amikor végre lazíthatunk.

A relaxációs technika alkalmazása az egyik leghatékonyabb stresszkezelési módszer. Ahhoz, hogy hasznát vehessük a mindennapjainkban, tanulásra van szükségünk. Az autogén tréning lényege, hogy nincs szükségünk semmiféle külső segítségre (zene, napsütés, barátok vagy egy kényelmes zuga a lakásunknak) ahhoz, hogy ellazulhassunk. Elegendő néhány perc, amikor a figyelmünket magunkra irányítjuk, és a megfelelő relaxációs szövegünket magunkban ismételgetve tudatosan ellazítjuk a testünket. A vázizamzatunkkal kezdjük, majd a belső szerveink következnek. A módszer segítségével fokozatosan képessé válunk arra, hogy gyakorlatilag bármikor és bárhol meg tudjuk teremteni a testi, lelki és szellemi harmóniánkat. Mindezt persze egy tanulási, illetve önismereti folyamat előzi meg. A tréning időtartama több hét, végezhető egyénileg és csoportos formában is. Heti egy tanfolyami alkalomra és mindennapos, otthoni gyakorlásra van szükség a módszer elsajátításához. Az autogén tréninget oktató pszichológus támogatásával közelebb kerülhetünk a lelki eredetű betegségeink hátterének a felkutatásához is. Már az elő időszakban érezhetően javul a stresszkezelő képességünk, pihentebbnek és lendületesebbnek érezzük magunkat.